02 September 2013

Nak Seribu Daya Tak Nak Banyak Pulak Alasan



Zaman serba hutang sekarang ni memerlukan setiap individu perlu ada pendapatan sampingan ataupun side income sebab gaji kita tiap-tiap bulan sekurang-kurangnya 50% akan habis untuk lansaikan hutang saja.

Ada di antara kita berpuas hati dengan gaji semasa dan tak berfikir tentang masa depan. Apa akan jadi kalau berlaku kejadian tak diingini seperti kereta rosak, sakit atau sebagainya yang memerlukan sejumlah wang yang besar dalam masa yang singkat?

Pada ketika inilah kita akan sibuk pinjam meminjam dan bertambah la lagi hutang piutang. Lagi teruk apabila meminjam dari along. Tak bayar potong jari. Ini dah macam korek lubang tutup lubang.

Perniagaan adalah jalan keluar bagi krisis kewangan kita terutamanya bagi masayarakat melayu. Bangsa aku sendiri. Nak mulakan perniagaan macam kedai runcit dan restoran memerlukan modal yg besar dan risiko yang tinggi. Perlu pinjaman dari bank. Banyak orang melayu akan give up bila kedai tak laku.

Tapi dalam zaman IT sekarang ni perniagaan dalam talian atau melalui internet amatlah terbuka luas dan peluang-peluang yang sangat banyak. Cuma masalah sekarang persepsi masyarakat melayu yang takut dek kisah-kisah skim cepat kaya, di tipu beribu-ribu ringgit yang mengundang kata-kata seperti "boleh caye ke?", "tipu kot?", "I tak pandai la", "betul ke boleh untung".

Inilah masalah orang melayu. Kita kena contohi orang Cina. Bukan semua mereka berjaya dalam akademik.
Mereka maju disebabkan ekonomi mereka dan sikap bantu membantu antara kaum mereka. Kita tengok la, kalau atuknya buka bengkel motor, sampai ke cucu bengkel itu diwarisi. Belajar tak pandai pun tak apa. Aku selalu tengok kalau dalam sederet kedai itu yang semuanya perniaga Cina, tapi mereka menjual berlainan barang.

Berlainan dengan orang melayu yang suka bersaing. Yang kaya terus kaya, yang miskin terus papa kedana. Hanya turun membantu bila nak raih sokongan dalam politik. Sebenarnya bagi aku, politik ni la punca melayu berpecah-belah dan tak maju. Bersaing tu tak salah, tapi ditambah dengan dengki, iri hati sampaikan menggunakan sihir. Nauzubillah...

Jadi, cakap panjang pun tak guna. Straight to the point la. NMG (New Millionaire Group) yang dimiliki sepenuhnya oleh bumiputra adalah platform untuk kita orang Melayu khususnya untuk menambahkan pendapatan. Cuma perlu modal RM40 saja. Klik link di bawah ni untuk keterangan lebih lanjut dan layarilah blog aku ni unutuk info-info selanjutnya. Tak rugi pun, yang rugi sebab tak mencuba. Orang dah bagi peluang dekat kita. Orang melayu kita sendiri pulak tu.

::klik::
Buat Duit Lebih dengan modal hanya RM40

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...